تبلیغات
سرگرمی - افسردگی و راههای غلبه بر آن
سرگرمی
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
افـسردگی اختلالی است كه قادر است افكار، خلق و خو، احـساسات، رفـتــار، سلامتی جسمانی و روحی شما را تحـت الشـــعاع قرار دهد. هر انسانی در مقاطع خاصی از زنـدگی خود به افسردگی دچار میگردد. نشانه ها و علایم افسردگی عبارتند از:
 
  1. غم و اندوه پایدار، اظطراب، احساس پوچی.
  2. احــساس نا امیدی و بدبینی- احساس گناه، احسـاس بی ارزشی و در ماندگی - احساس تیره بختی.
  3. كاهش سطح انرژی و احساس خستگی.
  4. دشواری در تمركز، یاد آوری و تصمیم گیری-عدم توانایی در اندیشیدن.
  5. بی خوابی و یا افزایش میزان خواب.
  6. از دست دادن اشتها و كاهش وزن - یا پر خوری و افزایش وزن.
  7. عدم تمایل به ملاقات با دیگران - یا وحشت از تنها ماندن - حضور یافتن در فعالیتهای اجتماعی دشوار و غیر ممكن میگردد.
  8. احساس بی ارزش بودن و نا عادلانه بودن زندگی- احساس شكست- احساس سربار بودن.
  9. از دست دادن علاقه و میل به فعالیتهای معمولی در زندگی و یا سرگرمیهایی كه پیشتر برای فرد لذت بخش بوده اند.
  10. بیقراری و بیتابی - زود رنجی و تحریك پذیری- و یا كند شدن حركات و واكنشها- بی تفاوتی.
  11. افت اعتماد بنفس - سرزنش مدام خود - نگرانی از گذشته و آینده.
  12. مشكلات جسمانی كه معمولا به دارو جواب نمیدهند مانند: خارش بدن - تاری دید -تعریق شدید- خشكی دهان- مشكلات گوارشی (یبوست، اسهال -سوء هاضمه)-سردرد - كمردرد.
  13. افكار صدمه زدن به خود و یا دیگران - افكار خود كشی.
 
علل پدید آمدن افسردگی نیز گوناگون میباشد:
  1. وراثت.
  2. محیط های نا ایمن و خطرناك مانند: آلودگی هوا و آب.
  3. محیطهای آشفته مانند: خشونت در خانه و روابط.
  4. درگذشت همسر، فرزند، والدین و دوستان.
  5. ضربه های روحی شدید در كودكی و یا بزرگسالی.
  6. از دست دادن حمایتهای اجتماعی در پی طلاق، دوری از دوستان، قطع رابطه، از دست دادن شغل.
  7. شرایط ناسالم اجتماعی مانند: فقر، بی خانمانی و خشونت در جامعه.
  8. بیماریهای مزمن مانند سرطان، دیابت و ایدز.
  9. شكست و ناكامیها-تجارب ناخوشایند.
  10. تغییرات هورمونی - اختلال در تعادل انتقال دهنده های عصبی همچون سروتونین.
  11. در اثر مصرف برخی داروها مانند داروهای خواب آور، ضد بارداری و كاهنده فشار خون بالا.
  12. استفاده از الكل، مواد مخدر و دیگر داروها.
  13. تغذیه نامناسب مانند كمبود فولات و ویتامین  B1 و یا مصرف زیاد مواد قندی و كافئین  دار.
  14. ضعف شخصیت، اعتماد بنفش پایین، بد بینی  و هم وابستگیها.
  15. استرس .
  16. الگوی تفكرات منفی.
  17. عدم تحرك بدنی و نداشتن تفریح و سرگرمی.
  18. انزوا و گوشه گیری.
 
1- افسردگی اساسی:
این نوع افسردگی اختلال در خلق میباشد كه معمولا 2 هفته بطول می انجامد. احساس دلتنگی و حزن مفرط و از دست دادن میل و لذت از فعالیتهای دلپذیرو احساس گناه و بی ارزشی از نشانه های آن میباشد. این نوع افسردگی خطرناك بوده و میتواند به خود كشی منجر گردد.
2- افسردگی مزمن:
شدت علایم آن از افسردگی اساسی كمتر بوده اما دوره آن طولانی و ممكن است و 2 الی 5 سال بطول انجامد. علایم آن معمولا ناتوان كننده نمیباشد اما در عملكرد مناسب و احساس خوشایندی فرد تاثیر گذار است.
3- اختلال در سازگاری:
هرگاه انسان عزیزی را از دست میدهد، شغلش را از دست داده و یا تغییر میدهد، و یا آگاه میگردد كه بیماری لاعلاجی دارد كاملا طبیعی است كه احساس استرس، اندوه و خشم میكند. اما در نهایت امر افراد خود را با شرایط پدید آمده وفق میدهند. اما برخی قادر به چنین عملی نمیباشند. هنگامی كه واكنش فرد به یك موقعیت و یا حادثه سبب افسردگی در وی میگردد به آن اختلال در سازگاری میگویند.
4- اختلال دو قطبی:
به تغییرات غیر قابل پیش بینی خلق از شیدایی تا افسردگی اختلال دو قطبی میگویند. در یك زمان فرد رفتار برونگرایی مفرط، پر حرفی، خود بزرگ بین از خود بروز میدهد و در دوره ای دیگر افسرده میگردد.
5- افسردگی فصلی:
این نو ع افسردگی معمولا در زمستان شیوع می یابد. علت آن كاهش تابش نور خورشید است.این افسردگی سبب سردرد، تحریك پذیری و كاهش سطح انرژی میگردد.
 
راهبردهایی برای غلبه بر افسردگی
 
1- برای خود اهداف قابل دسترس تعیین كنید.
2- تنها به میزان معقول و در حد توان خود مسئولیت بعهده بگیرید.
3- كارها، اهداف و وظایف بزرگ را به بخشهای كوچك تقسم كنید.
4- مدیریت زمان و الویت بندی را فراموش نكنید.
5- مدتی از وقت خود را با دیگران و یك دوست صمیمی سپری كنید. سعی كنید فردی را در زندگی بیابید كه بتوانید به وی اعتماد كرده و با وی درد دل كنید.
6- به سرگرمیهایی كه علاقه دارید بپردازید.
7- ورزش كنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
8- تا بر طرف شدن آثار افسردگی تصمیمات مهم و حیاتی خود را به تعویق اندازید.
9- به خاطر داشته باشید كه بهبودی خلق افسرده زمانبر و تدریجی میباشد انتظار معجزه نداشته باشید.
10- از افراد غیر حامی و منتقد اجتناب كنید.
11- به دوستان و خانواده خود اجازه دهید در روند بهبودی به شما كمك كنند.
12- افكار مثبت را جایگزین افكار منفی گردانید.
13- به خاطر داشته باشید كه زندگی بطور ذاتی مبهم و نامشخص بوده و در بسیاری از شرایط تنها یك پاسخ واحد مشكل گشا نخواهد بود.زندگی مملو از احتمالات است.
14- شما باید بیاموزید چگونه میان اموری كه شما مسئول آنها میباشید و یا نمیباشید تفاوت قائل گردید. معمولا افراد كنترلی كه بر شرایط دارند را كمتر و یا بیشتر از آنچه هست بر آورد میكنند.اموری كه شما مسئولیتی در قبال آن ندارید و یا خارج از كنترل شماست به حال خود بگذارید.
15- شما باید قادر باشید میان موقعیتهایی كه ارزش شما باید بر اساس موفقیتهای شما تعیین گردند و دیگر موقعیتها تفاوت قائل گردید.
16- شما باید بیاموزید كه چه زمان باید با احساسات خود ارتباط برقرار كرده و چه زمان از آنها فاصله بگیرید.
17- شما باید بیاموزید كه چه هنگام باید به بر زمان حال تمركز كنید و چه هنگام به زمان آینده.
18- خوشبختی و نیل به شادی در زندگی هدف نامعقولی نیست اما شما باید ابتدا مفهوم خوشبختی را برای خود معنا كرده و سپس با برنامه ریزی و ایجاد سلسه مراتب و پیروی از آنها به خوشبختی مطلوب خود دست یابید.
19- شما باید قادر باشید كه میان احساسات درونی خود و واقعیتهای عینی تفاوت قائل گردید.
20- شما باید قادر باشید تا با دیگران رابطه برقرار كنید.
21- اعتماد بنفس خود را افزایش دهید.
22- وابستگی خود را به دنیای خارج كاهش دهید.
23- به خاطر داشته باشید هیچ فرد دیگر ی جز خود شما مسئول شادی شما نمیباشد.
  مقاله نت



نوع مطلب : روانشناسی وپزشکی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 5 اسفند 1388 :: نویسنده : ش_ قادری
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:49 ب.ظ
First of all I would like to say superb blog! I had a quick question which I'd like to ask if you don't mind.
I was interested to find out how you center yourself and clear your thoughts prior to writing.
I've had a difficult time clearing my thoughts in getting my ideas out.
I do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost simply
just trying to figure out how to begin. Any
suggestions or hints? Thank you!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:51 ق.ظ
Hello to every one, the contents present at this site
are in fact remarkable for people knowledge, well, keep up the good
work fellows.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : ش_ قادری
نویسندگان
نظرسنجی
نظرات در مورد مطالب







برچسبها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :